galje och linjal

Hemma i Borlänge igen. Torsdag till söndag hos syster och svåger i Floda, Lerums kommun.

Fredagen gick i lugnets tecken och jag hade lite ont i kroppen. Eller magen är kanske mer korrekt.

Men frampå fredagseftermiddagen blev min drömpromenad av. Att gå efter Säveån är nästan trolskt. Att efter många år i Dalarnas barrskog få vistas i lövskog är väldigt mysigt. Inga flugfiskarna var ute denna stund, vilket de alltid varit när jag gått där tidigare.

På lördag morgon hade vi en mysig frukost och framför allt var min syster ledig och beredd på bokmässa med mig och Sören.

Strax efter magen fyllt med både fil, smörgås och kaffe kom vi på att vi skulle testa den nya forskningen för att mäta farlig fetma.

Så ner i ryggläge och fram med linjal och galge. Ja galjen blev som ett mätinstrument för att se hur hög magen var från golvet.

Kvinnor ska ligga under 20 cm och män under 22 cm.

Jag kastade mig ner som förste person att bli mätt. Jag klarade mig precis, hurra. Tänk då på att magen var full av frukost.

Syrran var nästa på tur. Hon fick precis som jag, 20 cm, konstigt hon som är så liten.

Hur gick det för gubbarna då?

Jo Sören låg nära kan jag säga och Mats låg längst ifrån.

Så vad drar vi för slutsatser av det?

Jo att syster -tanterna klarade sig bäst i test.

Men efter en fredag och lördag kväll med min syster vill jag inte göra om testet. Skulle inte kunna ha dessa helger alltför ofta. Men gott var det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0