avslutning Egypten

Snart ska vi lämna M/S Helio för att ta oss till Kairo. Det känns lite vemodigt då jag gjort fartyget till hemma. Att ha denna båt som utgångspunkt för alla historiska platser har varit helt perfekt. Att sedan personalen varje dag vid två tillfällen gjort fina vikningar av tygerna på hytten var helt överraskande kul. Många djur hade vi på sängarna, men en lite läskig ”koldocka” hade vi också. Vilken personal, både nubier och egyptier var alla så fantastiskt roliga, trevliga och kvicka. Araber har i mitt tycke allt för dåligt rykte här hemma i Sverige. Det handlar också om vårt sätt att kunna möta.

Våra kompisar var en kväll på ljusspelen i Karnaktemplet och vi valde att vara kvar hemma på M/S Helio för att se på en Nubisk show. Jag skratta så jag höll på att spricka. En i gruppen skall ha med sig upp på scenen 5 personer, 2 män och 3 kvinnor. Han lyckades fånga Sören. Oj, oj tänkte jag. Sören som inte gillar att uppträda på detta sätt. Hur ska han handskas med detta? Han överträffade både sig själv och mig. Vilken dans du gjorde gubben, vilka höfter (juck), vilken taktkänsla och vilket språk. Åh vad jag hade önskat att Marie, Jan-Olof, Hasse, Ann-Britt, Lars-Gunnar och Monica hade fått sett dig. Du var bäst. Som du sa, du kan tacka ”friskis och svettis” för att rörelserna fungerade så bra.

Dag 5, mot Kairo. Nattåg som avgår 16.00 från Assuans järnvägsstation. Vagn 8 hamnar vi i grannar med Hasse och Ann-Britt på ena sidan och Kjell och Gunilla på den andra. Idag fyller Marie år vilket vi firar i tågets ”kafévagn” vilken är inrökt sedan minst 30 år. Ja du Marie, salta pinnar och godis, kaffe och lite tee. Det var väl en riktig höjdare. Fast Ann-Britt drack så mycket tee att drattade av stolen.

Kl . 20.00 var det bäddags. Med en vant handtag gjordes fåtöljen om till våningssäng. Jag hade paxat nederslafen. Sören du klättrade så snällt upp. Men sedan började du böka runt väldigt. Runt 01.00 då jag inte sovit en blund hör jag ett rassel i väggen. Naturligtvist tappar du både klocka och ring bakom någon slags vägg. Kul, riktigt kul. Nej, inte alls. Du vill inte veta vad jag tänker. Krypa på äcklig matta med ficklampa, hittade både ring och klocka. Jag fattar inte att du har kvar din vigselring över huvudtaget. Hur har du burit dig åt Sören?

Sov inte en blund. Det ruskade skakade och lät. Men jag vill inte ha det ogjort, jag tror vi gjorde ca 90 mil i detta tåg. Trots buller och skak var jag aldrig rädd. Jag menar för urspårning eller något liknande. Det kan jag så här i efterhand tycka vara lite konstigt, jag har blivit lite räddare med åren.

Kairo med den gamla undanskymda statsdelen, museet med Tutanchamons gravfynd, citadellet högt uppe mäktigt över Kairo. Torghandel i en 20 miljonerstad. Det kan inte beskrivas. Det måste upplevas.  Avslutningen i Kairo gjordes när vi sovit en natt på hotellet. Ut till höjdpunkterna och det som avgjorde att vi köpte Osiris resan och inte Isis, nämligen pyramiderna.  Vi fick betala extra för att ta oss in i Cheobs pyramid, det sista av de 7 underverken. Du blev lite nervös Sören, av att äntligen vara på plats samtidigt hade du lite känningar i magen. Men som du sa, hur många har bajsat i Cheobs pyramid? Det gick bra till slut efter en tuff vandring med kutig rygg. Frågan finns fortfarande kvar, hur gjorde de när de byggde dessa monument?

När vi landade i Hurghada dagen innan hemresan bodde vi på ett riktigt lyxigt hotell. Ändock kändes det inte som det Egypten vi fått uppleva. Kanske för att dessa hotell byar är så konstruerade och lite på låtsas. Men fint var det och en riktig god frukost fick avsluta vår resa. Med lite distans och hemlandning så kan jag konstatera att denna resa var en av de bästa reseupplevelserna jag haft.


Kommentarer
Postat av: Marie

Visst var det fint med ljusspelen i Philatemplet, men jag hade nog hellre sett Sörens djuriska dans!

2010-02-21 @ 20:26:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0