lite nördig med maten

Nu har jag fått vila mig från träning i fem dagar. Ont i halsen och kroppen. Skittråkigt på dålig svenska. Men jag är duktig och fuskar inte med någon liten promenad ens. Det var det nog inte alla som trodde, men jag kan överraska.

Dagens tröst var dock bokrean. Mina favoritfynd är två böcker av Oates, ”dödgrävarens dotter” och ”svart flicka vit flicka” samt Det rena landet av Maja Hagerman. Den sistnämnda handlar om varför just Sverige blev en ledande nation inom rasforskningen i början på 1900- talet.

Jag ska nog spara en av böckerna till Portugalresan i slutet på Mars. Jag ser mig liggande pustande i solen mellan träningspassen med en kaffe latte och en av dessa sköna böcker. Vad jag planerar mitt liv bra just nu. Det är väl det som gör att jag står ut med denna ”lilla korta” sjukdomsepisod.

Ikväll har vi också hunnit med någon slags storhandling av allehanda matvaror. Inte nog med att jag är duktig på att planera mitt liv, jag är duktig och läsa reklambladen också. Detta resulterade i många köttiga produkter till schyssta priser. Oxfilé, lövbiff, lax och köttfärs för att nämna lite. Jag har som mål att föra in två till tre nya rätter varje månad. Under den senaste veckan har jag säkert klarat fyra nya rätter. En riktig favvo var frikadeller med riven permasanost och vitlök i, nästa lika fantastiskt som ……………..ja du vet vad, förstår du inte gör det inte så himla mycket.

Jag är som min Ida säger lite ”nördig” med maten. Min man har det lyxigt enligt många, men han blir nog ganska trött på alla dessa råvaror (allt snack). Ja för fuskar det gör jag inte (varken med varor eller pratet). Allt ska göras från grunden.  Själv skulle jag önska lite mer tacksamhet från hans sida, men det är svårt när han älskar korv, blodpudding och bacon. Jag får vara nöjd med att jag blir lycklig av att stoppa i mig av kycklingburgare med varm morotssallad, hemlagad gulaschgryta, sallader med selleri, bönor och experimentella dressingar.

Men blir du bjuden som matgäst här kan hända att det blir något hederligt rejält från min farmors kök som t.ex. plommonspäckad fläskkarré med potatis, sås och saltgurka. Eller så kanhända att jag är så ”på” och prövar något alldeles nytt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0