det måste ha skett något.....

Supercool kål står det skrivet om i tidningen "Aktiv Träning". Vi har ett par tdiningar som vi prenumenerar på. förutom Aktiv Träning finns Runner´s och Allt om Mat. I dessa tidningar hämtar vi inspiration om både träning och mat.
Jag vet att jag kan vara en lite jobbig person som pratar allt för mycket om mat även med människor som inte är så intresserade.
Men att det just står skrivet om kål gör mig riktigt glad.
Det är gott, nyttigt och billigt.
Kål förebygger sjukdomar. Canserforskarna har bland annat slagit fast att kål är en av viktigaste grönsakerna eftersom den innehåller så många canserförebyggande ämnen. Genom att äta 100 gram grönkål får man i sig hela 90 % av dagsbehovet av A-vitamin, 100 % av dagsbehovet av C-vitamin och 60 % av behovet av E-vitamin.
Det står också om det här problemet med gaser i magen.
Lugn, det löser sig.
Om du äter kål regelbundet så kommer tarmsystemet att vänja sig och bilda mindre gaser i magen. Tills dess kan du förvälla kålen och frysa ned den innan du äter.
Min kvällmiddag gick i kålens tecken. Efter en helt okej dag på jobbet blev jag serverad Delikatessfalu med potatis och stuvad vitkål. Sören du gör dig så bra som "stuvningskock".
Hur kan mat göra mig så lycklig.
Det måste ha skett något med hela mitt belöningssystem och dopaminfrisättningen. Att de mest grundläggande som fysisk aktivitet, sex och mat har nått sådana dopamin-höjder är bara att tacka för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0